Góry Krucze: szczyty graniczne

dodano: 21-08-2016

W ramach poszukiwania cysterskich kamieni granicznych wybraliśmy się 3 czerwca 2016 roku wraz synem Franciszkiem na wycieczkę grzbietem Gór Kruczych wzdłuż granicy państwowej. Wprawdzie byliśmy tam w ubiegłym roku (a to co znaleźliśmy opisałem na stronie cysterskie kamienie jako współczesne znaki graniczne), jednak udało się nam w międzyczasie natrafić na nowe informacje o pierwotnej lokalizacji cysterskich kamieni granicznych i postanowiliśmy zweryfikować pewne informacje na miejscu. Ubocznym celem wycieczki było zdobycie szczytów granicznych Gór Kruczych, większość z nich znajduje się dokładnie na samej granicy.

Wycieczkę zaczęliśmy w Czechach wyruszając z osady Bečkov. Idąc w stronę granicy mieliśmy w planach zobaczyć malutki wodospad "Bečkovský vodopád". Jak widać na poniższych zdjęciach zobaczyliśmy nawet kilka takich małych wodospadów i poszliśmy dalej. Jednak szukając w Sieci tego wodospadu dochodzę do wniosku, że to nie był on ale jakieś bezimienne kaskady wodne bliżej źródła potoku. Prawdopodobnie właściwy wodospad znajduje się nieco niżej ...

Następnie doszliśmy do granicy państwowej i idąc w górę dochodzimy do ostrego załamania linii granicznej w bezpośrednim sąsiedztwie szczytu góry Bogoria, 645 m n.p.m. Sam szczyt góry jest trudny do zlokalizowania w terenie i gdyby nie zainstalowana na telefonie aplikacja "Geoportal" nie byłoby łatwo tam trafić. Poniżej zdjęcie z widokiem ze szczytu, widać dookoła tylko las ...

Wędrując dalej wzgłuż granicy państwowej zdobyliśmy kolejno szczyty gór: Kobyla Góra (758 m n.p.m.), Mrowiniec (817 m n.p.m.), Końska (813 m n.p.m.), Jaworowa (786 m n.p.m.), Wiązowa (800 m n.p.m.), Głazica (798 m n.p.m.), Szeroka (842 m n.p.m.) i Mravenčí vrch (842 m n.p.m.). Choć byliśmy bardzo blisko to zrezygnowaliśmy ze zdobywania pobliskiego szczytu Polskiej Góry i jej zboczem zeszliśmy na Przełęcz Lubawską gdzie czekał na nas samochód.

Należy jednak mieć na uwadze, że lokalizacja gór o nazwach: Jaworowa, Wiązowa, Głazica, Szeroka, Mravenčí vrch i Polska Góra są ze sobą bardzo często mylone i naprawdę trudno jest znaleźć dwie mapy z identycznym opisem wierzchołków. W powyższym wykazie nazwy szczytów zostału ustalone za pomocą "Słownika Geografii Turystycznej Sudetów - tom 9 - Góry Kamienne".

Na koniec jeszcze zapis trasy wycieczki z plików gpx, przy czym trasę "czerwoną" pokonywaliśmy samochodem a "zieloną" pieszo.